Гурткова система виховання
Найменша та основна виховна клітина - мала ватага юнаків чи юначок, пластовий гурток. Цей пластовий гурток є прообразом і мініатюрою самостійної держави, з повною відповідальністю за неї кожного її члена, і де кожний член виконує якусь корисну, точно окреслену функцію.
Перебуваючи у гуртку, юнаки та юначки визначають з-поміж себе провідників, разом приймають рішення, долають перешкоди та розділяють свої успіхи. Таким чином вони здобувають чи не найважливіше уміння, необхідне для кожного члена суспільства - уміння співіснувати у колективі, знаходити себе у ньому та допомагати самореалізовуватись іншим.
Юнацький гурток - найважніша підставова клітина пластової організації. В гуртку відбувається основне самовиховання юнаків та юначок, тобто головна діяльність для їхнього розвитку і користі. Під час занять у гуртку, юнацтво пізнає ідеали та організацію Пласту та розвивається фізично, розумово, соціально, духовно. В гуртку знаходяться юнаки і юначки з різними здібностями і одне одному допомагають у їхній праці розвитку.
Чому гурток?
- юнакам і юначкам приємно та корисно бути членами групи;
- в гуртку легко спілкуватися і разом працювати;
- кожний має активну і відповідальну роль, члени вчаться прав та обов'язків;
- гурток - мала клітина суспільства;
- в гуртку діти діють разом і відчувають силу спільної дії;
- кожен може допомогти іншому.
Назва і символіка гуртка
![]() Відзнака приналежності до гуртка |
![]() Гурткове знамено |
Гурткові традиції
Гурток може творити і вводити в життя свої звичаї. Наприклад, гурток може мати гурткову пісню або закриття сходин; можна мати свій оригінальний спосіб відкриття або закриття сходин; може бути традиція гурткового табору як додаток до інших курінних чи крайових.
Обов'язки і права членів гуртка
Кожний член юнацького гуртка
- бере активну участь у всіх пластових заняттях гуртка і у випадку перешкодження оправдовує свою неприсутність;
- бере активну участь у плануванні, переведенні та аналізі праці цілого гуртка: виказує ініціативу, зголошується до виконання конкретних завдань, які є частиною загального плану праці;
- співпрацює з іншими членами гуртка;
- має право бути в проводі гуртка;
- має мати змогу провадити відповідальну і корисну працю.
Гурткові діловоди
Члени гуртка обирають з-поміж себе своїх лідерів - гурткових діловодів, кожен із яких має свої обов'язки.
Гуртковий
- очолює свій гурток і виступає від імені гуртка;
- постійно комунікується з членами гуртка;
- дбає, щоб всі брали участь у праці гуртка, здобували пластові ступені і виявляли якнайбільше свого потенціалу;
- дбає, щоб гурток мав план праці, щоб цей план включав пластову програму;
- стежить за працею гурткових діловодів і стежить, щоб всі виконували свої обов'язки;
- входить у склад ради гурткових куреня;
- провадить книгу гурткового.
Заступник гурткового (гуртковий суддя)
- заступає гурткового, коли він не може виконувати своїх обов'язків;
- записує присутність членів на заняттях;
- в гуртку пропонує відзначення чи перестороги членам гуртка.
- пише протоколи занять гуртка;
- відписує разом з гуртковим на листи.
Хронікар
Скарбник
- збирає членські внески чи будь-які оплати, що мають прийти до гуртка;
- зберігає всі рахунки;
- переховує гроші в безпечному місці.
Господар
- приготовляє план майнових потреб для схвалення гуртком;
- робить закупи майна і зберігає його в порядку.
Додаткові діловоди за потребою
Робота в гуртку в першу чергу реалізується на гурткових сходинах. Гуртковими сходинами призвичаюється юнацтво бути подібним до з'ясованого ідеального образу пластуна-громадянина. Сходини відбуваються раз на тиждень і тривають 1,5-2 години. Програма кожних сходин є надзвичайно насиченою, вона готується спочатку виховником, а далі - самим юнацтвом.
В загальному сходини складаються із таких елементів:
- Відкриття
- Гутірка
Найскладніша точка програми сходин. Слово це походить від "гуторити" і означає, що це має бути цікава й недовга розмова. Гутірка - це виміна думок у гурті на певну, окреслену тему, де провідник гутірки не є викладачем, а тільки веде гутірку в напрямі означеної мети і теми. Усі присутні повинні брати активну участь та висловити свої думки, зауваги та запити.
Основне завдання гутірки - виробляти у молоді погляд на різні цікаві для неї справи, проблеми, ступенево розбудовувати й скріплювати її світогляд на основі ідейних засад Пласту. - Ігри
- Спів
- Адміністративні та організаційні справи
- Інструктаж
Пластова програма передбачає набуття різних знань та умінь. Саме з допомогою інструктажів передається основна частина знань, практичне застосування яких має місце під час занять в природі. - Ручні роботи чи майстрування
- Планування
- Закриття