Релігійне виховання у Пласті (Ірина Янів)

План  
  • вправа 1 "Дружба"
  1. Сучасність і релігія. Питання Пріоритетів у житті
  2. Чому вірність Богові – пріоритет для пластунів
  3. Що означає релігійне виховання
  • вправа 2 по групах "Мої ідеї"
  1. Чи може бути релігійне виховання цікавим?
  2. Плекання внутрішнього світу дитини - ціль
  3. Варто почати з себе
  • вправа 3 "Один – тобі, один - мені"    
І - Сучасність  і релігія. Питання  Пріоритетів у  житті  

Сучасне суспільство є суспільством пріоритетів. Мається на увазі те, що воно постійно ставить себе, а відтак всіх свої членів у таке становище, коли необхідно є вибирати, що для тебе важливіше, що на першому місці, що на другому, над чим ти в першу чергу маєш працювати, а на що можеш махнути рукою. Іноді ці пріоритети закрадаються навіть в ті сфери нашого життя, де, здавалось би, будь який вибір є абсурдним. До прикладу, часто ми чуємо як малим дітям ставлять питання: "ти чия дочка – мамина чи татова?". Якою має бути відповідь дитини? Звичайно ті, хто це питання ставлять не мають на меті нашкодити і роблять це радше жартома, однак для дитини це серйозне випробування, адже вона автоматично починає аналізувати чия ж вона насправді, кого любить більше і т.д. тоді коли б цих питань перед нею взагалі не мало би поставати.   

Отож, кожен з нас повинен бути свідомим того, що вимоги розставити у своєму житті чіткі пріоритети ставитимуться до нас завжди і всюди. Тому ми повинні мати тверезий розум і підхід до життя, щоби визначити де умісним є вибирати, а де це зовсім непотрібно. 

ІІ - Чому  вірність Богові –  пріоритет для пластунів   

Коли  поставала організація Пласт, формувались  її основні принципи, закони, розумні  люди визначили три найперші і  найважливіші з них, які ми дотепер  називаємо «три головні обов’язки  пластуна». Це на довгі роки стало  пріоритетом для організації – дотримання власне цих законів. Однак і всередині трьох обов’язків також існує певна ієрархія, що виявляється у їхній послідовності. Хибним було би думати, що порядок є випадковий. А отже, в першому законі нам говориться, що кожен пластун повинен бути вірним Богові та Україні. Знову ж таки всередині цього закону існує своя пріоритетність, яка також відображена у послідовності – спершу Бог, далі Україна. І це також не випадково.    

Оскільки  Пласт – це концентрація індивідів, які готові працювати над собою, своєю поставою давати приклад іншим людям, очевидно, що внутрішні вимоги повністю відповідали загальним найактуальнішим потребам суспільства. Наприклад: напередодні війни потребувалася дисципліна і лідерство – Пласт це плекав і плекає, в умовах формування суверенної України була потреба у національно свідомих громадянах – Пласт і це врахував. Тоді що ж скерувало організацію поставити на сам перед Бога – та сама критична потреба суспільства у моральності, доброті, самопожертві. І ця потреба на сьогодні не зменшилась, можливо навпаки – зросла. Бо хоч на даний момент начебто і немає гострих військових протистоянь, немає явного терору, масового винищення людей, є набагато більша загроза, оскільки вона – прихована. Ця загроза спрямована на кожну окрему  людину, на її свідомість, на її дії. У неї навіть немає конкретного імені. 

Але ця загроза – це негативний бік всіх сучасних здобутків людства: демократія – вседозволеність; глобалізація – стирання самості, особливості, цілісності, приватності; технічний прогрес – повне верховенство розуму над почуттями. І частина людей користується саме цими негативними елементами своїх здобутків і намагається залучити до цього інших. А власне християнство є тим чинником, що може протистояти цим настроям, звертаючи людину на потрібний шлях, але це буде можливо лише за умови усвідомлення людиною необхідності такої взаємодії її та віри.    

ІІІ - Що  означає релігійне  виховання

Релігійне виховання у пласті має відбуватися  головно на особистісному рівні – особистий приклад виховника (ходіння до церкви, добре діло і т.д.), пояснення найперше суті християнства, того для чого потрібно ходити до церкви, робити добрі справи, бути релігійним, а не просто його зовнішніх проявів. І не потрібно уникати цієї відповідальності, перекладаючи ці функції на Церкву як інституцію. Адже Церква найбільше може впливати на тих людей, які є практикуючими християнами і принаймні відвідують літургії де чують проповіді і Євангеліє. Натомість яким чином вона має звернутись до дітей, чиї батьки не надто активні у церковному житті? Це набагато легше зробити таким організаціям як Пласт – залучаючи велику кількість дітей у своє коло, вона може поставити перед ними певні вимоги і як наслідок хоча б привести дитину до Церкви і пояснити для чого їй це. В даному випадку можна назвати Пласт хресними батьками таких дітей. Вони не перебирають на себе функцій Церкви, а лише допомагають їй діяти. І звичайно, що потрібне постійне підтримування початого – раз привели то і слідкувати і заохочувати, нагадувати, спонукати до подальшої участі також треба.   

Говорячи про практику… Як вже згадувалося потрібно щоби виховник власним прикладом виявляв свою релігійну практику. Щоби пояснював сому юнацтву необхідність віри в Бога і чому це є одним із перших пріоритетів Пласту. Традиція спільної участі гуртка, куреня чи навіть станиці у Літургіях, яка останніми роками чомусь дуже призабулася, є важливим моментом релігійного виховання у Пласті, адже дає можливість юнацтву відчути себе одним цілим з більшою спільнотою. А навіть перебування у церкві в пластових одностроях, з прапором, створює особливий дух урочистості, ствердження того, що для Пластунів Бог є справді пріоритетом. Також добре діло – знову ж таки останнім часом здійснюється в основному в рамках здачі пластових проб і забувається у повсякденному житті як юнацтва так і виховника. Хоча саме добре діло є тим, що згадується у трьох головних обов’язках пластуна аж двічі: раз безпосередньо у другій точці: «Допомагати іншим» і другий раз опосередковано через першу точку «вірний Богові…». Відповідно саме добре діло є тим знаряддям за допомогою якого кожен з нас може засвідчити свою вірність Богові.    

IV - Чи  може релігійне виховання  бути цікавим для  юнацтва і для  виховника?   

Може, якщо спробувати мислити сучасно  і не стереотипно. Тобто зрозуміти самому і пояснити юнацтву, що Бог – це не щось далеке і абстрактне, це не просто завчена з дитинства молитва "Отче наш" і відвідини дуже довгих і втомливих літургій і не просто паска на Великдень і кутя на Різдво. Це щось більше. Якщо планується гутірка на релігійну тематику – зрозумійте що цікавить юнацтво і як це поєднується з християнством: відомі рок-музиканти, які дають християнські благодійні концерти, найвідоміші письменники (до прикладу Льюіс, Булгаков) чиї роботи базуються на Біблії і т.п. Тоді юнацтво побачить інший, цікавіший, привабливіший бік християнства і для початку не буде йому противитися, а згодом можливо і виявить цілковиту прихильність.     

Вправа 1 "Дружба"

Гра має на меті зробити акцент на тому, що період юнацтва тісно пов'язаний з дружбою. Саме в цей час діти знаходять свою компанію, проходять різні випробування, у яких пізнають своїх друзів і т.д. Отож, говорячи про дітям про Бога можна спробувати подати цю тему так, щоби метою було «подружитися з Богом».     

Завдання: 
1. написати 5 дефініцій, що таке дружба.
2. написати 5 речей, яким має бути найкращий друг.    

Пояснення: якщо Бог – твій друг, ти маєш також поводитися як його друг    

Вправа 2 "Мої ідеї"   

На  початку вправи учасники ділиться на команди по 4-5 осіб. Метою завдання є дати учасникам можливість самим придумати цікавий спосіб подачі дітям теми "Бог" і чим спонукнути їх до глибшого розуміння теми  

Завдання: 
1. придумати оригінальний спосіб (5-хвилинне заняття) розказати юнацтву про Бога.    
2. провести своє заняття для всіх. 

Вправа 3 "Один – тобі, один - мені" 

Це  гра на співпрацю, злагодженість  дій і точність виконання. Для  юнацтва гра може проілюструвати те, що в кожен є важливим, роблячи  свою, навіть найменшу, роботу.    

Завдання: 
1. учасники діляться на команди по 5 осіб у кожній.
2. кожна команда отримує рулон туалетного паперу, 1 ножиц. 
3. одна людина розмотує рулон, друга – розрізає поздовж,  третя і четверта – змотують папір у два рулони.                    
4. виграє команда яка зробить завдання найшвидше і найкраще. 

Ірина Янів